♥♥♥Zura&Iwan - New Entry♥♥♥

Wednesday, October 10, 2012

Mr Hubby | Kembara Ke Yogya(Indonesia) ~ Sedikit Info

Assalamualaikum wbt..
Salam Sejahtera...Peace!

Entry kali ni selit sejarah sedikit....sejarah mengenai Yogya, tengah rajin mencari information kan.......search from YogYes.Com

Mari kita belajar sejarah!

asyik-asyik gmbr bini je..kita tempek gmbr suami plak....hahaha...suami saya marah tak? tak marah kan! sayanggggg! lagipun en suami yang pergi Yogya bukan saya...so glamor muka dia lah yer...hehe


YOGYAKARTA (sering juga disebut Jogja, Yogya, atau Jogya) terletak di tengah Pulau Jawa - Indonesia, tempat segalanya masih murah. Cukup dengan 200rb sehari, sudah cukup untuk menginap, makan minum masakan tradisional yang terkenal, dan menyewa motor untuk menjelajahi pantai-pantai yang cantik dan candi-candi kuno berusia ribuan tahun.

Seribu tahun silam, Yogyakarta merupakan pusat kerajaan Mataram Kuno yang makmur dan memiliki peradaban tinggi. Kerajaan inilah yang mendirikan Candi Borobudur yang merupakan candi Buddha terbesar di dunia, 300 tahun sebelum Angkor Wat di Kamboja. Peninggalan lainnya adalah Candi Prambanan, Istana Ratu Boko, dan puluhan candi lainnya yang sudah direstorasi maupun yang masih terpendam di bawah tanah 

Namun oleh suatu sebab yang misteri, Kerajaan Mataram Kuno memindahkan pusat pemerintahannya ke Jawa Timur pada abad ke-10. Candi-candi megah itu pun terbengkalai dan sebahagian tertimbun material letusan Gunung Merapi. Perlahan-lahan, wilayah Yogyakarta pun kembali menjadi hutan yang lebat.

Enam ratus tahun kemudian, Panembahan Senopati mendirikan Kerajaan Mataram Islam di wilayah ini. Sekali lagi Yogyakarta menjadi saksi sejarah kerajaan besar yang menguasai Pulau Jawa dan sekitarnya. Kerajaan Mataram Islam ini meninggalkan jejak berupa reruntuhan benteng dan makam kerajaan di Kotagede yang kini dikenal sebagai pusat kerajinan perak di Yogyakarta .

Kombinasi yang unik antara candi-candi kuno, sejarah, tradisi, budaya, dan kekuatan alam menjadikan Yogyakarta sangat menarik untuk dikunjungi.

# gambar dan gambar lagi....next story...hehe...

14 comments:

wantie said...

sib baik dia tulis kotagede. bukan kota gedik. hiksss...


Thanks for the info.

Rinna said...

Hubby aje yg pergi yer...

eB said...

ramai yg suker gi sn kan? sopin :)

Zura@Iwan said...

wantie~

ahaha...aku copy aje dr web tu..

sama2..

Zura@Iwan said...

k.Rinna~

aha hb pegi n boss

Zura@Iwan said...

eB~

aha soping murah sn..hehe

Iela Fazielah said...

BESTNER

ct rahani said...

info yg menarik.. leh masuk lam list cuti2 nih.. ekekeke..

ayut said...

sungguh berjalan sakan ni... :)

Ummi Hanie said...

zura x ikut ker...

sy pun teringin nak gi Jogja ;)

Zura@Iwan said...

Iela~

tumpang best je...hehe..

Zura@Iwan said...

ct rahani~

bleh2..ada duit bleh aje..hehe

Zura@Iwan said...

ayut~

mmg suka jln2..tmbh2 merantau tmpt org...hehe

Zura@Iwan said...

ummi hanie~

x dpt ikut gak..x cukup ongkos..biar lah hb g sevey dulu tmpt nie..