♥♥♥Zura&Iwan - New Entry♥♥♥

Wednesday, March 13, 2013

Baling | Kenduri Tahlil

Assalamualaikum...Salam Sejahtera..

"Bila seseorang itu mati, semua amalannya akan terputus kecuali tiga perkara which is Sedekah Jariah (Wakaf etc), Ilmu (Yang berguna) dan Doa Anak Yang Soleh."

Al-Fatihah untuk arwah Mak Mertua, nak masuk 3 tahun telah pergi meninggalkan kami sekeluarga...dan 9.3.2013 Alhamdullillah berkesempatan kami sekeluarga membuat kenduri tahlil untuk arwah...


 Irfan baik punya landing atas Baba dia....tengah baca doa...huhu

Pi mai pi mai budak sorang ni...tak boleh Mama nak consentrate buat kerja..hehe.

 kan comot dah anak Mama ni..makan pisang, lepas tu mula la operasi melabur "saham" ...kahhh! terpaksa Mama "melarikan" diri tolong buat kerja..ehh bukan alasan tak mau buat kerja taw...kekekeke..

 Alhamdulillah selamat menjamu selera...semoga murah rezeki keluarga mertua saya...Ameen..

 Kasi chance Baba dia makan dulu dengan kawan-kawan...hehe..

 Makcik-makcik yang berjasa pada majlis tahlil malam tu...

 rehatkan badan selepas selesai tetamu balik...:)

 Kekasih saya ;).....i know u dear! u strong babeh..

Sangat comey baby girl ni smile..geram haihhh Mak Long tengok!...Amanda tak sihat masa ni...sian dia, get well soon dear..

Alhamdulillah majlis berjalan dengan lancar...terima kasih pada tetamu yang hadir, kepada ustaz yang membacakan doa dalam majlis ini dan pada yang terlibat...semoga Allah memberkati majlis ini..Ameen. Masa ni la kita berkumpul adik beradik selain pada hari raya kan....:)

  
#Jika seorang anak itu, tidak buat majlis tahlil, tapi dia sentiasa mengirimkan hadiah buat ayah bondanya yang telah arwah, melalui sedekah, wakaf dan doa. Tapi mana-mana anak yang tidak ambik kesah, sekurangnya dia teringat buat majlis Tahlil dan Yassin, itu dah kira baik untuk memberi hadiah buat ayah bondanya. Kalau nak harap dia bacakan yassin dan tahlil, dia tak buat, Jadi bila dia buat majlis yassin dan tahli setahun sekali tu, sekurangnya adalah juga hadiah yang ayah dan bonda nya terima dibarzakh sana. Wallahualam .. 

===============================================

*Ada dua pendapat ulama mengenai mengadakan kenduri arwah. Ada yang mengharuskan dan ada berpandangan sebaliknya. Pendapat yang mengharuskan melihat perbuatan sedemikian sebagai mendapat pahala dan dituntut dalam Islam selagi ia tidak memberatkan keluarga si mati. Jangan pula dilihat sebagai kewajipan memberatkan sebaliknya jika keluarga dengan sendiri rela memberi makan pada tetamu yang hadir membaca tahlil, ia adalah harus.


*Memang benar kenduri arwah dan majlis tahlil itu adalah bida’ah tetapi bida’ah hasanah (bida’ah yang baik dan setidak-tidak- nya, mendapat pahala kenduri dan zikir) kerana ia terbahagi kepada dua iaitu bida’ah hasanah (dituntut) dan bid’ah Dolalah (haram melakukannya).


*Perlu diperjelaskan bahawa agama Islam itu luas, bukan sempit, dan tidak seharusnya kita menyempitkannya lagi. Malahan, bida’ah adaalah sesuatu perkara yang tidak dilakukan oleh Rasulullah SAW. Pada zaman ini, banyak perkara yang tidak dilakukan oleh baginda tetapi dituntut dalam Islam.

Pstt; saya pun tak sure hukum yang sebenarnya...yang penting niat kita ...

Terima kasih singgah sini....

Love,
ZII..

13 comments:

Unknown said...

mg rohnya aman disana
siyes comel sungguh hok gambar last tuu

Unknown said...

mg rohnya aman disana
siyes comel sungguh hok gambar last tuu

wantie said...

alfatihah . moga rohnya di cucuri rahmat.

el said...

alfatihah tuk arwah

::NureeN:: said...

al-fatihah..
rasa mcm baru jerr, dh 3thn yerr..

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

izan~

ameen..

aha comel kan..geram tgk..

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

wantie~

ameen...
thks fren

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

el~

ameen..

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

Nureen~

ameen..

cpt masa blalu kan...thn ni masuk 3thn arr

Anonymous said...

amboi2 anak baba tu .. syok yew..

biasa la , kalau ado anak ..kite ni mmg xleh lekang la dgn dia.. nnt tgk la dia dh beso skit, phtu ko ado bby dia melekt dgn ayah dia je pulak

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

fazilzura~

dia blk kg mmg syok..hehe, tmbh2 ramai org layan dia..

tu arr..tp Irfan ni ,,asyik panggil Baba dia je...huhu

ALoNa CintamaniszLite said...

mmg...semuanya bergantung pada niat.

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

K.Alona~

:) betui tu kak..