♥♥♥Zura&Iwan - New Entry♥♥♥

Thursday, May 2, 2013

Kuat Marah?

Assalamualaikum..Salam Sejahtera...

MENGATASI MASALAH KUAT MARAH PADA ANAK

Buat renungan kita bersama..para ibu bapa sekalian..
Kepada ibu bapa yang ringan tangan dan mulut….renung-renungkanlah.

Anak kita adalah cermin diri kita……..

Kanak-kanak dalam lingkungan umur 2-7 tahun (preschool memang sering dilabelkan lasak kerana ingin mencuba apa sahaja yang dilihat dan mereka juga didapati ‘tidak dengar kata’. Apa yang berlaku ialah ketiadaan komunikasi dua hala di antara ibu bapa dan anak.

Di samping itu kanak-kanak sebenarnya tidak dapat mendengar arahan dengan baik kerana tidak memberikan perhatian kepada suara ibu bapa. Sebaliknya perhatian mereka hanya tertumpu kepada permainan mereka dan alam sekeliling yang ingin diterokai.

Kanak-kanak mempunyai komunikasi verbal yang sangat terhad disebabkan mereka tidak mempunyai pengetahuan (input) tentangnya. Mereka juga baru sahaja belajar bercakap, oleh itu ibu bapa kerapkali tidak dapat memahami apakah sebenarnya yang dimahukan oleh anak.

Maka jadilah anak tersebut menjerit, membaling barang, memusnahkan permainan dan sebagainya lantaran frustration (kekecewaan) kerana hajatnya tidak difahami dan dipenuhi. Kanak-kanak pun tahu kecewa sebenarnya tuan/puan. Justeru itu siapakah yang bersalah? Sudah tentulah orang dewasa kerana tidak berusaha untuk memahami kehendak si anak.

Ada beberapa tip yang boleh diberikan untuk tuan/puan berusaha mengatasi masalah ini.

1. Kanak-kanak sangat memerlukan belaian kasih sayang dan perhatian dari kedua ibu bapa. Sekiranya bapa jarang mendampingi anak, sudah tentulah anak akan mengalihkan perhatian kepada ibunya.

Oleh itu cuba fahami bahasa anak dengan bertanya secara lemah lembut kepadanya. Tinggalkan sebentar apa yang tuan/puan lakukan dan berikan perhatian kepada anak. Pandang mukanya dan tatap matanya. Berapa kalikah dalam sehari kita bertentang mata dengan anak. Eye contact sangat penting di dalam apa-apa jenis komunikasi walaupun dengan anak kecil.

2. Sebaik sahaja tuan/puan pulang dari bekerja dan mengambil anak dari nurseri, luangkan masa setengah jam terlebih dahulu bersama anak. Jangan terus ke dapur memasak, angkat kain dsb. Berikan perhatian pertama tuan/puan kepada anak.
Tanyakan dengan lembut dan mesra apa yang dibuatnya seharian di rumah bersama bibik atau di nurseri/tadika. Dukung dan peluklah dia serta nyatakan di telinganya, papa/mama sangat sayangkannya. Bermain-main dengannya lebih kurang setengah jam, barulah puan minta diri untuk ke dapur dsb. Insya Allah anak akan lebih mendengar kata kerana perhatian yang diharapkannya telah diperolehi.

3. Ajarkan anak dengan perkataan “tunggu sebentar boleh” sekiranya anak perlukan sesuatu dan tuan/puan tidak dapat berikannya kerana sedang sibuk memasak dsb. Dan layanilah dia sebaik sahaja berkesempatan.
Jangan buat tak tahu sahaja atau bersikap acuh tidak acuh kerana sebenarnya tuan/puan sedang mengajar anak agar tidak menghiraukan tuan/puan sekiranya tuan/puan pula yang memanggilnya.
The right way to make her listen to you is by listening to her first. Kita tidak boleh expect anak patuh setiap arahan kita kerana Allah tidak menjadikan ia berlaku demikian. Ingatlah anak belajar dengan meniru setiap perbuatan kita. Buktinya boleh dilihat apabila dia melayani adiknya pula.

4. Cuba fahami personaliti anak. Setiap anak dikurniakan oleh Allah dengan personalitinya yang tersendiri. Anak yang suka menjerit walaupun tidak mempunyai apa-apa sebab boleh dikategorikan sebagai personality Sanguine. Anak ini memang sangat sukakan perhatian. Oleh itu jika anak ini menjerit, berilah perhatian kepadanya seperti memandang ke arahnya, bertepuk tangan sekiranya dia menyanyi dengan kuat dsb.
Walau bagaimanapun, tuan/puan boleh mengajarkan kepadanya bahawa perbuatan suka menjerit adalah tidak bagus kerana boleh mengganggu adik kecil yang sedang tidur.Sekiranya anak suka menjerit, tuan/puan boleh suruh dia mengadap dinding yang kosong dan menjerit di situ berulangkali sehingga dia letih.

Insya Allah dia akan kurang suka kepada menjerit kerana mendapati aktiviti tersebut memenatkan. Mungkin dia akan berhenti menjerit atau membuat perangai beberapa hari. Sekiranya dia mengulanginya semula, puan suruh dia lakukan perkara yang sama sehinggalah dia berhenti lama kelamaan.

Berikan dia hadiah (gula-gula dsb) jika tuan/puan dapati dia tidak menjerit atau semakin kurang menjerit dalam satu hari sebagai positive reinforcement. Katakan padanya, papa/mama beri hadiah coklat kerana kakak tidak menjerit hari ini. Dengan ini anak akan faham bahawa papa/mama tidak menyukai perbuatan tersebut.

5. Sentiasa ingatkan diri tuan/puan dengan sifat positif anak. Keletah dan karenah anak yang menghiburkan. Tumpukan perhatian tuan/puan terhadap kelebihan tersebut, jangan ingati kekurangan anak dan doakan setiap kali selesai sembahyang agar Allah memudahkan tuan/puan mengubah sifat negatifnya.

Bayangkan anak dengan semua sifat-sifat positif yang tuan/puan inginkan setiap kali tuan/puan berinteraksi dengan anak. Boleh juga tuan/puan berbuat demikian setengah jam setelah anak sudah masuk tidur dan nyenyak tidurnya. Usapkan dengan lembut di ubun-ubun kepalanya, cium dan bacakan selawat serta sebutkan harapan tuan/puan kepadanya.

Misalnya ‘papa/mama sayang kakak, papa/mama mahu kakak tidak menjerit lagi’. Sebutkan perkara spesifik yang tuan/puan mahukan. Jangan hanya menyebut ‘papa/mama harap kakak berubah’ atau menyebut dengan nada negatif seperti ‘mpapa/ama tak suka kakak menjerit’. Teknik ini dipanggil imagery atau visualization dan didapati sangat berkesan jika dilakukan berulangkali. Tuan/Puan juga boleh membacakan surah AlFatihah, Ayat Kursi dan 3 Kul kepada anak setiap kali mereka masuk tidur untuk memelihara dari gangguan syaitan. Tuan/Puan, mendidik anak tidak mudah apatah lagi di zaman globalisasi yang serba mencabar.

Semoga tuan/puan lebih bersabar, jangan ignore anak dan cubalah memahaminya. Fahami dunia anak yang tiada masalah, penuh keseronokan dan penerokaan. Bayangkan perasaan anak apabila dimarahi sedangkan apa yang cuba dibuatnya hanyalah meneroka alam sekeliling.

Anak-anak hidup dalam dunia yang tiada peraturan. Ibubapalah yang membuat peraturan, disiplin dan juga galakan kepada anak. Belilah buku-buku tentang panduan mendidik anak, mengenali personaliti anak dan cara-cara menghadapinya.

Sekian, semoga Allah mengurniakan rahmat dan kebijaksanaan kepada tuan/puan. Jangan berputus asa dengan anak kerana ia akan membuatkan anak berputus asa terhadap kita sebagai ibubapanya.

#Buat renungan bersama......Sharing Is Caring....:)

Love,Peace
ZII

18 comments:

Nurzakiah Hanum said...

salam khamis sis

Gieyana said...

Ada marah kalau x dgr cakap or buat salah..tapi sekejap jer marah n kemudian motivate dia ckp tak bagus bla..bla..bla n Alhamdulillah Nureen dpt terima..

JaSSNaNi said...

betul tu.. kita lah cermin utk anak... oleh itu jaga lah diri kita dulu.. supaya anak boleh ikut yg terbaik.. :) insyaALLAH.. thanksss shared..

lieyalatif said...

Info yg sgt2 berguna...kite kena pandai kawal emosi anak2...tp tu laaa...perlakuan dieorg ni x terduga...ade mase ilang sabar gak dibuatnye hehehehe

wantie said...

ya sokong. anak anak cermin diri kita. thanks sharing..

Fairul Azmi said...

Prof Muhaiya pernah cakap

"Tiada anak bermasalah, hanya ada ibu bapa yang bermasalah"

Kadang kadang anak saya campak botol susu pun hati dah marah, rupa rupanya ada maksud tersirat.

Terima kasih kerana berkongsi ilmu. Memang banyak perkara nak belajar

Nad MamaZN said...

Tq kak sbb share...

mama lieyna said...

Thanks for sharing.. tetiba rasa byknya kelemahan mak ni..hu...

Zura@Iwan said...

Hanum~

slm jumaat..hehe

Zura@Iwan said...

Gie~

mmg arr kdg2 tlps perasaan sabar tu..tp lps tu cool blk..tk per..manusia kan..mmg emosi gitu..

Baya Nureen now ok..sbb leh paham lg apa kita ckp kan..irfan tu..mmg ikut suka dia je..tahap umor gitu..semua dia nk buat...tk tahu mn elok mn tk elok kan..hehe..

Hrp2 bsr nnti dia dgr cakap...hehe

Zura@Iwan said...

Jass~

insyaAllah...

sama2...

Zura@Iwan said...

lieya~

betui tu lieya..mmg tk terduga..

aku ni dh brpa kali kena tamparan n balingan barang ke muka..huhu..sakit wooo...tp still sabar..hehe..

moga2 kita stiasa sabar...anak2 baya dayyan n irfan ni..aktif now

Zura@Iwan said...

wantie~

sama2 beb...

Zura@Iwan said...

Fairul~

betui2...thks sharing...

ya la..anak2 ni baling mende ada sbb tu..huhu

tp bila dh bsr kena ajar la...tak elok buat gitu..hehe

Zura@Iwan said...

Nad~

thks Nad...

sm2 kita dpt info..

Zura@Iwan said...

mamalieya~

sm la sy pun..
byk lg yg perlu sy bljr...

ALoNa CintamaniszLite said...

akak garang masa anak2 akak kecik dulu.
Kekadang menjerit jgk, huhu.
Tp lepas2 tu akak bgtau ler kat diorang..ibu marah sebab apa gitu gini....

Zura@Iwan said...

k.Alona~

tu la kak..sy ni pun ada gak kdg2 termarah...sbb dorang buat mende yg mmg tk elok or bahya..mcm irfan ni ..tk brp nk paham lg..mmg mcabar kak..hehe